Eski bir hatıra, Alias komutu

Bilgisayarın başına geçince eğer internet bağlantısında sorun yoksa, firefox'u açtıktan sonraki ilk işim Update Manager'ı açarak herhangi bir güncelleme var mı diye kontrol etmek. Bunu komut satırından sudo apt-get update ve sudo apt-get upgrade komutlarını peş peşe yazarak ta yapabiliyorum (ssh ile uzaktan bağlanmışken çok işe yarıyor). Bunu tek komuta indirmek için basit bir programcık (shell script) yazdım:
#!/bin/bash
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
ancak bu da işime yaramadı. Tek komutta işimi halletmeliydim. İlk önce bu programı acaba /usr/bin içine koyabilir miyim diye düşündüm ama araştırmalarım sonuçsuz kaldı. Benim de aklıma eski bir komut geldi. GNU/Linux'u üniversiteye yeni başlarken kullanmaya başladığımda ilk öğrendiğim komutlardan olan alias komutu. Ve hemen kendi aliasımı oluşturdum:
alias update='update.sh'
Ancak bunu yaptığım terminal kapanınca bu komutta kayboldu. En iyisi bilgisayar her çalıştığında, her terminal açtığımda bu komutta tanımlansın dedim. O yüzden bunu ~./bashrc dosyasının en altına aliaslarim diye bir kısma yazdım.
#Aliaslarim
#Ben scriptlerimi home dizinim altinda bin klasorunde tutuyorum
alias update='~/bin/update.sh'
Ben burada her ne kadar bir shell scripte gönderme yapmış olsam da siz alias yardımıyla sürekli yazmakta zorluk çektiğiniz uzun komutlarınızı da kısaltabilirsiniz. Eğer her seferinde ls -al yazmak zor geliyor ise örneğin şu şekilde bir alias işinizi görecektir: alias ls='ls -al'
Düzeltme: /usr/bin altında bir betiği (scripti) çalıştırmak için betiği oraya kopyalayıp (uzantısız olarak) çalıştırma hakkı verirseniz (chmod +x scriptIsmi) doğrudan komut satırından çalıştırabiliyorsunuz.

Hiç yorum yok: