Neden herkes GNU/Linux kullanmalıdır?

Bugün benim için internette dolaşma günü oldu resmen. İlginç yazılarla karşılaştım. Hemen bir tanesini size "Türkçeleştirmek" (çeviriyi aynen yapmıyorum kendi cümlelerimi yazmaya çalışıyorum, hatam varsa affola :) )istiyorum.

Bu yazıda neden GNU/Linux kullanmanız gerektiğine dair 5 neden sunuluyor. Ben de bu nedenleri tek tek yazacağım.
  1. Eğlence: Windows XP uzun zamandır ortalıkta ve çok az değişti. Yeni Vista ise pahalı ve çoğu donanımda çalışamıyor. GNU/Linux bir kaç sene önce Windows XP'yi yakaladı ve çoktan geçti, Vista ile yarışmaya ise zaten çok önceden başlamıştı (3D Masaüstü, saydam pencereler, güvenlik, vb.). Temel olarak düşünürseniz yeni bir işletim sistemi ve uygulamalar öğrenmek başlı başına eğlencelidir.
  2. Özgürlük: Kullanıcı dostu bir dağıtım indirip bir CD'ye çekip kullanabilirsiniz. Bunu özgür bir şekilde yapabilirsiniz. Maddi olarak bakarsak bile bu size sadece boş bir CD parasına mal olacaktır. Hiç kimse sizi bu CD'yi kopyalayıp arkadaşlarınıza dağıttığınız veya çok sayıda bilgisayara kurduğunuz için durdurmayacaktır, hatta destekleyecektir.
  3. Topluluk: Geleneksel olarak işletim sistemleri ve yazılımlar kullanıcı rehberi ve yardım masası desteği ile gelir. GNU/Linux geniş bir kullanıcı ve geliştirici topluluğu ile gelir, böylece canınızı sıkan telefon görüşmeleri veya eksik belgeler olmaz. Elbette GNU/Linux ile birlikte uygulamaların kullanım rehberleri dğaıtılmakta ama takıldığınız bir şeyi internet üzerinde IRC veya forumlarda sorup öğrenme şansınız daha yüksek ;)
  4. Sorumluluk: Sahipli yazılım aldığınızda yazılımınız belli derecede (kaçak olarak kullanmıyorsanız :D ) garantili olarak gelir. Ama GNU/Linux dağıtımları açıkça herşeyden sorumlu olduğunuzu belirtirler. Yaptığınız her hata, her değişiklik, her deneme sizin sorumluluğunuzdadır. Bu nedenle bir şey yapmadan önce yedeklemek, vb. eylemleri gerçekleştirmeniz yine sizin sorumluluğunuzda olacaktır. Özetle GNU/Linux yetişkinler içindir.(Bkz: 5. neden)
  5. Güvenilirlik: GNU/Linux dağıtımları yeterince güvenilirdir. Siz deneme sürümü veya yeni yazılmış bir uygulama kullanmıyorsanız genellikle sisteminiz kolay kolay çökmez. Çökmesi için bayağı uğraşmanız gerekmektedir. Çökse bile bir parçası çöker, tüm sistem çökmez. (Eğer benim gibi unstable (=istikrarsız) sürüm manyağı değilseniz sisteminiz istikrarlı ve güvenilir bir şekilde hayatını sürdürecektir). Windows sistemlerle karşılaştırıldığı zaman virüs ve solucanlara karşı "doğuştan" bağışıklığı olduğunu söylemeye gerek yok sanırım :)
Buraya kadar 5 nedeni yazdım. Şimdi gelelim GNU/Linux kullanmanız için 10 öneriye:
  1. Yeni kullanıcılar LiveCD (Yaşayan CD) kullanarak ısınma turları yapmalıdırlar.
  2. Yaşayan CD'leri kullanarak Windows sisteminizi bile kurtarabilirsiniz.
  3. Çoğu yaşayan CD dilediğinizde kullanmak üzere masaüstüne bir "Kur (Install)" simgesi koyar.
  4. Kurulum yapmadan önce mutlaka verilerinizi yedekleyin. Hatta belli aralıklarla bilgisayarınızdaki önemli verileri yedekleyin.
  5. Binlerce dağıtım arasından size en uygununu seçmeyi unutmayın. Başlangıç için Ubuntu, SUSE, Mandriva, Fedora veya Pardus (Ulusal dağıtım) deneyebilirsiniz.
  6. Özgür yazılım geliştiricileri açık biçimleri (.xml, .jpg, .png, .odt, .html, .pdf) tercih ederler. Siz de kapalı biçimlerden (.xls, .doc, .wav,) ziyade bunları tercih etmeye çalışın.
  7. GNU/Linux kullanırken sistem hakkında araştırma yaparak dizinleri ve anlamlarını (Türkçe kaynak) öğrenmeye çalışın. (/ ne demektir, /home/ nedir, vb.)
  8. Çok sayıda var olan özgür ve açık yazılımlar Windows karşılıklarına göre daha başarılı sonuçlar üretebilmektedir.
  9. Wine kullanmayı öğrenin. Oyunları oynamak istiyorsanız Cedega'dan yararlanabilirsiniz.
  10. GNU/Linux ağ için vardır. Yeni başlayanların bile rahat bir şekilde ağ bağlantısı kurmasını sağlar.
Not: Yukarıdaki nedenleri ve önerileri arttırabilirsiniz. Her türlü öneriye açığım.

Yazıyı sonlandırırken son bir bağlantı vermek istiyorum. Bu bağlantıda GNU/Linux "podcast"leri bulabilirsiniz. İşinize yarayabileceğine inanıyorum. (Türkiye'de daha hızlı internet lazım)

Hiç yorum yok: