Drupal-İçerik Yönetim Platformu

Daha önce Drupal'den burada bahsetmiştim. Yavaştan bu blogta bu konuya eğilmeye çalışacağım. Önce Drupal ile nasıl tanıştığımı anlatayım:

Eski zamanlarda web sayfası yapmak için harıl harıl html etiketleriyle bir şeyler yazmaya çalıştığımızı hatırlıyorum. Etiketi kapattık mı, tablo yaparken tr mi td mi diye kafamız karışır, el yordamıyla çözmeye çalışırdık.
Daha sonra dinamik web sayfaları için ilk deneyimleri asp.net ile yaşadım. Çok rahattı, oradan bileşenin birini tutup taşıyor(visual studio ile tabii) ve ardındaki kodu c# ile yazabiliyordun.
Adam akıllı, ilk web sitesi projem sırasında asp.net ile yazana kadar zaman kazanmak için html ile statik birkaç sayfa yapmıştım. "Özgür Yazılım" kavramını yeni yeni duymuş, PHP'yi sadece lisansta seçmeli bir dersin adında görmüş biri olarak bir arkadaşın Drupal diye bir şeyden söz etmesi ilgimi çekmişti. O sıralar, içerik yönetim sistemleri adı verilen site kurmaya yarayan bazı yazılımlar olduğunu duyuyordum. Bu da onlardan biriydi.

Drupal
Kısaca; PHP tabanlı, GNU-GPL lisanslı, MySQL ve PostgreSQL veritabanları kullanılabilen web içerik yönetim platformu. Drupal ile farklı amaçlar için kullanılabilecek web siteleri ve uygulamaları yapılabiliyor: tartışma siteleri, topluluk portalları, kişisel site ve bloglar, e-ticaret uygulamaları, sosyal iletişim ağ siteleri vb.

Yapısında; modül denilen farklı işlevlerin tanımlandığı kod kümeleri, görsellikle ilgili tanımlamaların olduğu tema klasörleri ve farklı dil destekleri için çeviriler bulunuyor.

Bazı özellikleri; özelleştirilebilir içerik türleri yaratabilme, gelişmiş URL yönetimi, çoklu dil desteği, gelişmiş kullanıcı yönetimi, yeni sürümlerin ve güncellemelerin takibini sağlayan sürüm denetimi...
Güzel taraflarından biri kullanmak istediğiniz bir özellikle ilgili modül bulabilmeniz ya da php ile yazabilmeniz.

Kurulum
Öncelikle drupal.org (Drupal'in resmi sitesi) adresinden sağ üstte görülen sürümlerden birini indiriyoruz. İndirdiğimiz dizini açtığımızda oluşan dosyaların tümünü sitemizi barındıracağımız yere yüklüyoruz. Yükleme bittikten sonra adresimizi yazdığımızda ekrana kurulum sayfası gelecektir. Bu aşamada sitenin önemli bilgilerini tutmaya yarayan settings.php dosyasını yaratmamız ve sites/default dizininin altına koymamız gerekiyor. Daha sonra yapılması gereken işlem sitenin verilerini tutacak veritabanının özelliklerini girerek veritabanını tanıtmak. Adımları izleyerek site kurmak çok kolay.(Kurulumla ilgili geniş bilgi için: drupal.org kurulum bölümü ve drupaldersleri.org - 6.x kurulumu sayfası )

Drupal'in bir güzel yanı özgür yazılım felsefesiyle yazıldığı için karşılaştığınız sorunlar ile ilgili birçok kaynak bulabiliyorsunuz ve sorunu çözebilmek için birçok insan gönüllü olarak çalışıyor.

Bu yazıda genel olarak Drupal'i anlatmaya çalıştım; ama geniş bilgi için resmi sitesini ve Drupal'i konu alan diğer siteleri incelemek gerek. Sorunuz olduğunda ben de elimden geldiğince yardım edebilirim. Arada bir bu blogta da ilgili yazılar yazmaya çalışırım.

Yararlı kaynaklar:
http://www.drupal.org
http://www.drupaldersleri.org
http://groups.drupal.org/turkey
http://drupaltr.org/
http://www.drupalturk.net/

Hiç yorum yok: