Diyarbakır Güneş Evi

Geçen haftalarda katıldığım Akademik Bilişim sonrasında Mardin ve Diyarbakır'ı gezme şansına sahip oldum. Mardin hakkında yazacaklar o kadar çok ki, hiç yazmaya kalkışmıyorum :)

Diyarbakır'da Suriçi'ni ve Güneş evini ziyaret ettim. Suriçi bildiğimiz "arka mahalle". Her yer çocuk kaynıyor. Çok fazla çocuk var. Dikkat çekiyor. Suriçi tarihi olması, camileri, kiliseleri (Süryani, Keldani, ...), dengbej eviyle dikkat çekiyor. Dengbej evinde bizim gibi şanslıysanız sizi yaşlı amcalar güzel bir şekilde ağırlıyor. Dengbej nedir derseniz Kürt ozanlarına verilen ad, ses sanatçısı diyebiliriz. Bir örnek için : http://www.youtube.com/watch?v=nEsXsPBkuec (Bu videodaki Dengbej amca bizi ağırlamıştı :) )

Güneş evi belediyenin yaptığı çok güzel bir çalışma. Tamamen yenilenebilir, özellikle güneş enerjisiyle gerçekleştirilmiş bir ev bu. Dışarıdan hiç enerji hattı yok. Güneşin fotonlarından yararlandığı için (oradaki görevlisi böyle dedi :) ) güneş bulutların arkasında olsa bile işe yarıyor. Isıtma ve soğutma için toprağın belli bir derinliğindeki sabit ısıyı kullanıyor. Diyarbakır'a yolu düşenlere Dengbej evini, Suriçi'ni ve güneş evini gezmelerini öneririm. Bir ayrıntı benim gittiğim dönemde sürekli olarak jetler uçuyordu, alışkın olmayan benim için bayağı rahatsız edici olmuştu sürekli jetlerin uçması. Heryerde de asker ve polis binalarının olduğunu, bazı sokaklarda panzer, akrep gibi araçların sürekli durduğunu da belirtmeden geçemeyeceğim.

Fotoğraf paylaşamayacağım, makineyi Mardin'de kullanması için kardeşime bırakmıştım. Herşeyi aklıma kazıdım mecburen :)

Hiç yorum yok: