Django

Django bir gitaristin adı. Ancak benim bu yazıma konu olan Python tabanlı bir web uygulama geliştirme çerçevesi ("framework"). Bir kaç aydır, özellikle Sunucu Tabanlı Yazılım Geliştirme dersine (asistanlığını yaptığım ders) yönelik olarak Django'yu inceliyordum. Hızlı web uygulaması geliştirmek için önerilen bir çerçeve olarak dikkatimi çekmişti. Ama asıl olarak Python tabanlı olması beni denemeye iten neden oldu. Çok basitçe kurulumunu yaptıktan sonra (Ubuntu'da kolay yazılım kurma :) = sudo aptitude install python-django) (diğer işletim sistemlerine kurmak için) ana sayfasındaki ilk uygulama yazma öğrencesini izleyerek ilk denememi gerçekleştirdim. Gel zaman, git zaman uğraşmaya devam ettim ve geçen hafta SYT dersinde web uygulama çerçevelerini anlattım. Denemeleri arttırmak için de bir yapılacaklar listesi (pyTodo adını verdiğim) projesi gerçekleştirdim. Özetle gerçekten hızlı ve DRY (Django Tasarım Felsefeleri) ("Don't Repeat Yourself"-Kendini Tekrar Etme) mantığına uygun olarak web uygulaması geliştirmek için güzel bir çerçeve. Meraklı herkese denemelerini öneririm.

Bu çerçeveyle nasıl yazılım geliştirilir sorusuna özet bir yanıt verecek olursam, öncelikle projeyi ve uygulamayı yaratıyorsunuz, MVC'ye uygun olarak (MVT var bunda, Model-View-Template) modelinizi tanımlıyorsunuz - models.py modülünde -, verileri işleyen ve ilgili görünümlere aktaran fonksiyonları (view) tanımlıyorsunuz - views.py modülünde -, şablonları tanımlayıp kullanıyorsunuz, url tanımlamalarını düzenli ifadeler yardımıyla tanımlıyorsunuz. Özetle budur. Meraklılarına Türkçe kaynaklar için google araması öneriyorum. Ayrıca İngilizce olan The Django Book başlangıç için yararlı olacaktır.

Hiç yorum yok: