Akademi ve Ö/AKK Yazılım

Uzun zamandır diğer işlerimden fırsat bulup doğru dürüst bir yazı yazamadığımın farkındayım. EMO İzmir şubesinin yayın komisyonuna girdiğimden beri en azından iki ayda bir bültene yazı yazmaya çalışıyorum. Bunun üstüne Elektrik Mühendisliği dergisi benden önümüzdeki dergi sayısı için bir yazı istedi. Oraya dört sayfalık bir yazı yazdım. Ayrıca üzerinde çalıştığım başka yazılar da var. Yarıladığım ama tamamlamak için zaman ayıramadığım bir çeviri işim var. Doktora sürecim tez aşamasına girdi, tez konumu önerdim ve kabul edildi. Şimdi Aralık ayında ilk tez izlemem olacak. O zamana kadar hazırlık yapmam gerekiyor. Algoritma teorisine yakın konularla uğraşmaya başladığım için programlama veya yazılım konusunda yeni yazılar da yazamıyorum. Özetle inanılmaz yoğunluktan dolayı ve kafamı toplayamadığım için günlüğü ihmal ettim gibi gözükebilir. Bunun üstüne sanırım bağışıklık sistemimin dağılmasından dolayı iki haftada bir nezle, grip, soğuk algınlığı, faranjit türü bir hastalığın pençesine düştüğümü de belirtmeliyim. Yani sizin anlayacağınız ne sağlığım yolunda gidiyor, ne de planlayabildiğim bir zamanım kalıyor :) Arada kişisel olarak kendime ayırdığım zamanda bile internet üzerinde takip ettiğim günlükleri, biriktirdiğim okunacak yazı ve kitapları okumaya çalışıyorum. Bu kadar yakınma yeter. Uzun zamandır yapmadığım bir şekilde kendimden bahsetmiş oldum.

Bugün aslında başlıktan da anlayabileceğiniz gibi akademik ortamlarda, üniversitelerde özgür ve açık kaynak kodlu yazılım kullanımından bahsedecektim. Bahsedeyim.

Akademi dediğimiz ve bilim ürettiğini varsaydığımız kuruluşların bu ürettikleri bilginin-deneyin tekrar üretilebilirliğinden (deneylerin tekrarlanabilirliği önemli bir kriterdir) sorumludur. Bu bağlamda kapalı veya sahipli, oldukça maliyetli bir yazılım kullanmaları aslında o yazılıma erişimi bir şekilde olmayan kişilerin, akademik kurumların deneyi tekrar edebilmesini zora sokmaktadır. Bunu çözmenin bir yöntemi Ö/AKK kullanmaktır. Ö/AKK kullanımının bir diğer avantajı öğrencilerin, araştırmacıların kaynak koduna erişebilmesi dolayısıyla çalışmasını daha iyi kavrayabilmesinde yatıyor. Bilgisayar bilimlerinde okuyan bir öğrenciye işletim sistemi çekirdeğini anlattıktan sonra açık kaynak bir çekirdek üzerinde tekniklerin nasıl uygulandığını göstermeniz oldukça yararlı olacaktır.

Ö/AKK bir de alternatifler anlamına gelir. Her türlü yazılım, program için bir alternatifiniz vardır. Ama sahipli yazılımlarda o sahipli yazılım sizi belli başlı platformlara zorlayabilmektedir, alternatiflerinizi elinizden almaktadır.

Bu nedenlerden dolayı benim naçizane görüşüm akademilerde, üniversitelerde, enstitülerde Ö/AKK kullanılmalıdır. Tıpkı eğitimin tüm aşamasını karşılayan eğitim kurumlarının hepsinde de kullanılması gerektiği gibi.

Not: İki kişinin kodveus günlüğünü izlemesini farketmemle blogger tarafından takip edilen (izlenen) bloglar şeklinde bir uygulama başlattığını gördüm. Profil sayfamdan takip ettiğim günlükleri görebilirsiniz.

Hiç yorum yok: